Hvordan hjelpe barnet med matte – 3-trinnsplan for foreldre

Foreldre ofte lurer på om det er noe de kunne eller burde gjøre for hjelpe barna til å bli bedre i matte. Foranledningen kan være en skuffende skolerapport, en lekse barnet ikke klarer å gjøre, starten på et nytt skoleår eller rett og slett et ønske om at barnet kan gjøre det bedre enn de gjør nå.

Og svaret er et rungende “Ja, du kan hjelpe!” Og den gode nyheten er at det ikke trenger å være vanskelig eller tidkrevende å ha en innflytelse med disse tipsene.

Nivået på matematikkevnene er ikke hugget i stein, og foreldre kan hjelpe på veldig mange måter. Her er de 3 trinnene for å komme i gang!

Trinn 1: Vær oppmerksom på de grunnleggende byggestenene

Å lære matematikk er som å bygge en pyramide. Matematiske ferdigheter som telling, addisjon, subtraksjon og multiplikasjon er de grunnleggende byggesteinene som utgjør basen for videre matematikkkunnskaper. Hvis en ferdighet ikke sitter helt, gjør det grunnlaget skjevt og nye ferdigheter blir vanskeligere å lære. Her kommer også gangetabellen inn. Den må bare pugges.

Det er dette som gjør at barn begynner å miste selvtillit og falle på etterskudd. Tidlig bevissthet om et potensielt problem er nøkkelen slik at det kan løses før selvtilliten blir skadet.

Det kan imidlertid være vanskelig å virkelig vite hvordan barnet ditt gjør det i matte – selv etter at du har lest skolerapporten!

Her er noen tips for å bidra til å bygge et nøyaktig bilde av barnets styrker og svakheter i matematikk.

  • Snakk med barnet ditt regelmessig – Hva gjør du i matte denne uken? Klarte du å gjøre leksene? Klarer du å være oppmerksom i timene? Er det noe du plages med?
  • Se gjennom skolebøkene og sjekk leksene med jevne mellomrom. Barna som henger etter i matte slutter ofte å spørre om hjelp selv om de ikke klarer å gjøre oppgavene. Det skyldes ofte på at man “ikke liker” eller “hodet funker ikke i dag”.
  • Sjekk ut de nasjonale kompetansemålene for å gjøre deg kjent med ferdighetene barnet ditt skal jobbe med på skolen
  • Snakk med læreren – de vil ha en god forståelse av hvordan barnet ditt har det. Hvis du har spesielle bekymringer, ikke vent til foreldremøte med å ta kontakt.

Trinn 2: Øvelse gjør mester

Matematikk, på samme måte som sport eller musikk, er en ferdighet som trenger trening. Øvelse gjør mester! Her er hva andre sier:

  • Paul Halmos, amerikansk matematiker: “Den eneste måten å lære matematikk på er å gjøre matematikk.”
  • Colin Hegarty, britisk matematikklærer som vant Global Teacher-prisen, “Gjør litt matematikk hver eneste dag. Matematikk er en av de tingene du trenger å trene regelmessig.»
  • Marcus du Sautoy, britisk matematiker som jobber på universitetet i Oxford: “Tenk på å ha en matematisk muskel i hodet som gradvis blir sterkere med trening.” Jeg liker spesielt godt denne ideen om en “matematisk muskel.”

Det beste resultatet oppnår man med:

  • Direkte, målrettet praksis basert på din nåværende kunnskap. Dette er kjernen. Men husk på å ha en balanse. For mye eller for ofte vil brenne ut selv den mest entusiastiske eleven.
  • Matematikk rundt oss – så du kan bruke hverdagserfaringer til å forsterke og utvikle matematikkferdigheter og vokabular. Måling, brøker, former, tid og penger drar nytte av virkelige applikasjoner og kan ofte naturlig utnyttes som en måte å lære matematikk på. Du trenger bare å gjøre det til en vane. Gi barnet små oppgaver og oppfordre å ikke bruke kalkulator.

Her er noen ideer:

  • Bli med på butikken – involver yngre barn i å telle ut varer, snakk om en til, en mindre, større osv. Eldre barn kan øve på pengehåndtering, og å sammenligne rabatter er en flott mulighet for ganske komplisert mental matematikk. Oppfordre barne til å regne i hodet og bruke overslag framfor kalkulator.
  • Matlaging – perfekt for å forstå og øve på antall, måling, størrelse, form og tid. Fraksjoner kan også introduseres ved å dele ut porsjoner. Gi barnet oppskriften og la de holde på helt selv.
  • Hagearbeid – hvis barnet ditt liker å hjelpe til i hagen er det en også læringsmulighet. Å telle, måle, lese temperatur, sortering er alle enkle matematiske aktiviteter for yngre barn. Eldre barn kan ha glede av å planlegge et hageprosjekt – snekre noe eller planlegge gressklipping basert på hvor fort gresset vokser.
  • Brettspill – mye spennende logikk, samt grunnleggende matematiske operasjoner som addisjon, subtraksjon, ganging og brøk, samt programmering. Det innføres programmering i matematikkfaget for eldre elever og det blir ekstra viktig for barna å forstå grunnleggende logikk. Vi kan anbefale brettspill som Roborally, Ticket to ride, Monopol og Risk . Og det er mange andre for alle aldre!
  • Oppgaveark – perfekt for å øve mattemuskelen i alle andre temaer enn det man klarer via butikk, matlaging og spill. Start med 1 ark om gangen basert på klassetrinn. Hvis man ser at stoffet er for vanskelig anbefales det å gå ned ett eller to klassetrinn. Har man problemer med å få barnet til å gjøre oppgaver kan man gjerne gi barnet noe for det – et lite pengebeløp, ekstra tid på PC og så videre.

Trinn 3: Utvikle en sunn tankegang

En sunn tankegang for å lære matematikk inkluderer selvtillit og motstandskraften til å fortsette å lære selv når det blir tøft.

Start med deg selv og partneren din – går du foran med et godt eksempel? Kast bemerkninger som “Jeg forstår matte”, “Jeg hatet matte på skolen” osv. blir plukket opp av barn, noe som påvirker deres holdning til matematikk. Vis entusiasme selv om du kanskje trenger “å fake” det!

Bygg opp selvtillit – hvis barnet ditt sliter og har mistet selvtillit, gå noen skritt tilbake til ferdighetene de føler seg komfortable med og bygg derfra.

Ros for innsats, ikke prestasjon – det er fortsatt innsats som er viktig. Å gjøre feil er ikke farlig, det er en nødvendig del av reisen for hver elev. Endre “Jeg kan ikke gjøre det” til ” Jeg kan ikke gjøre det akkurat nå.”

Hold barnet motivert – tenk mer gulrot, mindre pinne. Og vurder å involvere andre familiemedlemmer i den viktige oppmuntringen.

Slik svarer vinneren av Abelkonkurransen Andreas Alberg på spørsmål om hvordan han har blitt så god i matte:

“Jeg tenker ofte på oppgaver mens jeg går, for eksempel på vei til skolen, sier han og anslår at han bruker 15-20 timer i uka på matematikk.”